Affiches plakken
De tijd dat we op straat gingen flyeren om ons evenement aan te kondigen, is stilaan gepasseerd. Niet alleen vanuit ecologisch standpunt is dit principe wat voorbijgestreefd – denk maar aan de gesneuvelde bomen + straten vol weggegooide flyers – ook vanuit ondernemend standpunt is het al lang niet meer de beste oplossing.
Een mier doodkloppen met een voorhamer, vergelijk het daar maar even mee. Je deelt ontelbaar veel flyers uit, in de hoop dat er misschien iemand tussen loopt die effectief geïnteresseerd is in hetgeen je te bieden hebt. “Hoop”, “misschien”, inderdaad, niet zo heel geruststellend. Als ondernemer ga je dan wel drie keer nadenken voor je gaat investeren in die flyers.
Online efficiëntie
Bij advertising op Google ligt de denkoefening helemaal anders. Hierbij kan je héél gericht bepalen wie jouw advertentie te zien gaat krijgen. Daardoor betaal je ook alleen voor die personen die op Google (actief!) op zoek gaan naar hetgeen jij te bieden hebt.
De logica is heel simpel, de uitvoering vergt daarentegen de nodige expertise. In de eerste plaats gaan we samen met jou nadenken over de zoekwoorden die potentiële klanten zouden ingeven in Google om uit te komen bij jouw diensten. Daarna onderzoeken we via de juiste tools welke van die zoektermen effectief het vaakst worden gebruikt bij zoekacties. Dit soort zoekwoordenonderzoek is zeer belangrijk, want deze woordenlijst kan je vanaf dan als leidraad gebruiken bij alle online inspanningen die je levert. Een goeie basis zorgt voor een efficiënte uitvoering, moet je maar denken.
Daarna ga je op basis van die woordenlijst je Google advertentie opzetten. Simpel genomen, ga je daarmee tegen Google zeggen: “Enkel de personen die één van deze termen in hun zoekopdracht zetten, mogen mijn advertentie te zien krijgen.” Zo betaal je geen cent te veel en kan je er van op aan dat je het publiek bereikt dat je wil bereiken, binnen het juiste geografische kader: exact díe mensen die op dát moment op zoek zijn naar hetgeen jij aanbiedt.
En daar stopt het niet...
Een heel mooie bonus is dat je achteraf heel gedetailleerd kan analyseren “wie wat waar wanneer en hoe”, waardoor je bij je volgende campagne nóg gerichter te werk kan gaan.
Een optimale synergie kan je bekomen wanneer je, bovenop je SEA-efforts, ook remarketing inschakelt in je globale online marketingplan. Hierbij ga je registreren wie jouw website bezoekt – al dan niet via de Google advertentie – en die mensen ga je dan de komende periode regelmatig nog eens van je laten horen via gerichte advertising op de sites die deze mensen bezoeken. Zo herinner je hen op een discrete manier nog eens aan jouw evenement.
Een andere mogelijkheid om je SEA-campagne extra te ondersteunen, is advertising op social media. Hierbij ga je een advertentie uitzetten op social media, waarbij je nog veel gerichter kan targeten op bepaalde doelgroepen. Advertising op Google en op social media kunnen perfect parallel lopen. Zo gaan ze mekaar gaandeweg versterken en verder omhoog duwen. Hier kom ik later zeker nog op terug. Stay tuned – more to come!
Heb je zelf vragen over of interesse in digitale marketing?