Een verhuis regelen is simpel: steek alles in dozen, regel een dozijn sterke mannen met een verhuiswagen en je bent vertrokken. Tenminste... zo ging het er 30 jaar geleden aan toe. In de digitale wereld van vandaag is er zoveel meer om rekening mee te houden. Wij geven je graag een idee van hoe wij hierbij te werk zijn gegaan en welke vakjes we allemaal hebben afgetikt.
De aanloop
Belangrijk om van in het begin in gedachte te houden: wacht niet te lang om te communiceren over je verhuis. Zo gauw je zeker bent van de verhuis naar je nieuwe locatie, is het interessant om alvast zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van je nakende locatiewijziging. Hiervoor wordt doorgaans beroep gedaan op social media omwille van de interactiviteit. Je volgers lezen jouw bericht, kunnen vragen stellen, kunnen je berichten delen, enzovoort. Kortom, je verhuis begint te leven. Mensen praten erover, zowel je verhuis als je bedrijf gaan over de tong. De kop is eraf, start!
In de verdere aanloopperiode richting verhuis is het belangrijk dat je dit nieuws vers houdt. Mensen zijn benieuwd naar hoe je ’t aanpakt, wat je allemaal van plan bent, of alles voorspoedig verloopt. Kleine berichtjes hier en daar zorgen ervoor dat volgers kunnen meesmullen van jouw spannende vooruitzichten.
Ready – set – MOVE
Zo gauw je daadwerkelijk verhuisd bent, krijgt de online verhuis een ietwat ander gezicht. Zakelijker. Pasop, ook dan blijft het natuurlijk interessant om je volgers op social media op de hoogte te houden van alles wat er bij je verhuis komt kijken, maar op dat moment moet ook de nodige aandacht besteed worden aan de zakelijke kant van de online verhuis.
1. Locatie aanpassen
Een eerste stap is om te gaan nakijken waar overal gesproken wordt over jouw locatie en die dan te gaan aanpassen.
Hierbij denken we in de eerste plaats aan je eigen website(s).
- Je gaat je contactgegevens aanpassen, en daarnaast ook de Google Maps en de links voor routebeschrijvingen.
- Vergeet achter de schermen ook zeker je meta-data niet. Dit zijn de titel en omschrijving bij zoekresultaten (bv. in Google). Daar wordt regelmatig ook een locatie vermeld, dus zeker de moeite om even na te kijken en aan te passen.
- Denk ook aan grafische elementen. Gebruik je foto’s van je kantoor of van andere locatiegebonden elementen? Dan kan je deze best ook updaten zodat je grafisch materiaal overeenstemt met de nieuwe locatie.
- Final check: doorloop je volledige website nog eens rustig om goed na te kijken dat je overal de nodige wijzigingen hebt aangebracht.
Ook op sociale netwerksites en zoekmachines moet je locatie aangepast worden, want daar staat bij je profiel meestal je locatie en routeinformatie. Dit is heel belangrijk, niet enkel om ervoor te zorgen dat klanten jouw juiste informatie meekrijgen maar ook omdat daar op locatie gezocht kan worden. Ga dus op al jouw bedrijfspagina’s na of ze het juiste adres meegeven:
- Google Business Pages
- Bing
- Google Maps
- Foursquare
2. Uw online communicatie
Naast de aanpassing van je adres op de verschillende online “plaatsen”, is het van cruciaal belang dat je ook in je online communicatie consequent je nieuwe adres gaat promoten. We denken daarbij in de eerste plaats aan je e-mailhandtekening. Als je in die handtekening altijd al melding hebt gemaakt van je adres, pas dat adres dan nu aan, eventueel in een opvallend kleurtje. Maar ook als je tot op heden je adres nooit hebt vermeld in je handtekening, kan het nuttig zijn om een melding te maken van je nieuwe adres. Iets in de zin van “Opgelet! Nieuw adres:” is ruim voldoende.
Als je af en toe mailingcampagnes uitstuurt naar klanten en andere sympathisanten, kijk dan ook even na of er ergens melding wordt gemaakt van een adres. Hier geldt hetzelfde idee als bij de e-mailhandtekening: als er een adres stond, pas het aan. Als er geen adres stond, kan het altijd nuttig zijn om toch melding te maken van de verhuis en het nieuwe adres.
In het geval dat je gebruik maakt van een professioneel chatprogramma of andere online communicatiemiddelen, zorg er dan zeker voor dat je ook daar de locatiegegevens van je profiel aanpast.
3. Externe informatie aanpassen
Tenslotte nog het verloren hoekje waar veel mensen overheen kijken. Er zijn veel websites die informatie verstrekken over je bedrijf, nl. over openingsuren, bedrijfsgegevens, enzovoort. Deze gegevens zijn ietwat moeilijker op te sporen omdat je deze niet actief heeft toegevoegd. Het loont toch de moeite om deze recht te zetten, aangezien deze belangrijk zijn voor bestaande en/of potentiële klanten om je bedrijf te vinden.
Hoe kan je te werk gaan om deze websites op te sporen?
- Zoek in een zoekrobot (zoals Google) naar je bedrijf en ga in de hoogste zoekresultaten na welke websites informatie verstrekken over je bedrijf.
- Gebruik ook de statistieken van je website (Google Adwords en Google Webmaster tools) om de belangrijkste verwijzende websites te weten te komen.
Eens je deze externe informatieverstrekkers hebt geïdentificeerd, is het aan jou om de beheerder van die websites te contacteren en te vragen om je bedrijfsgegevens aan te passen.
Nieuwe start
Een bedrijfsverhuis heeft duidelijk heel wat meer voeten in de aarde dan enkel wat kasten en tafels vervoeren van punt A naar punt B. Naast heel de praktische rimram van zaken die in orde moeten gebracht worden, kan je een verhuis echter ook ten volle benutten om een frisse wind door je zaak te jagen. Je gaat de volledige inrichting van je kantoor kunnen heruitvinden, maar ook online kan je je verhuis handig benutten om een mooie nieuwe stempel te drukken. Laat geen kansen onbenut. Een verhuis is op zich vermoeiend en zwaar, dus no shame om er hier en daar ook de vruchten van te plukken.