Recent lazen we het blogbericht van een sportspeciaalzaak hier in het dorp. Daarin breekt de zaakvoerder een lans voor lokale handelaars: hij prijst hun dapperheid, creativiteit en persoonlijke service. Het is voor hen zwaar opboksen tegen de online shops. Tegelijk moedigt hij hen aan om zelf de online trein niet zomaar te laten passeren.
We vonden dit een bijzondere boodschap, eentje waar we zelf ook heel erg achter staan. Al jaren. We hebben hier de afgelopen weken dan ook nog regelmatig over doorgepraat.
Droom vs realiteit
Wij zijn zelf enorme voorstanders van lokale handel. Wij houden van ons dorp, van persoonlijke ontmoetingen, lokale sfeer en van vele “kleintjes” die mekaar versterken en inspireren. Het is voor een stuk teruggrijpen naar een simpelere wereld, eerlijk en authentiek. Een heel mooie gedachte, eentje waar wij met volle geloof graag aan meewerken.
Aan de andere kant is er de realiteit: webshops schieten als paddestoelen uit de grond en vele onder hen doen het goed. De voordelen zijn velerlei: meteen een duidelijk overzicht van hetgeen te koop is, het gemak van shoppen van thuis uit, geen druk om te kopen (vervelend he, om een winkel uit te stappen waar je niks gekocht hebt). Dat is gewoon de realiteit: webshops zijn een gemak en doen het goed.
De kerk in 't midden
Voor beide manieren van handel voeren is iets te zeggen.
Onze mening: behoud asjeblieft je lokale touch, je professionele duiding en je persoonlijke aanpak. Want geloof het of niet: veel dorpsgenoten halen heel veel plezier uit jullie authentieke stijl. Maar durf ook die stap te zetten richting het online gebeuren. Zie het niet als een vervanging van je fysieke winkel, maar als een digitale aanvulling op je huidige zaak.
Online gaan wil bovendien zeker niet zeggen dat je eenheidsworst zal worden, integendeel. De mensen komen nog altijd even vrolijk binnengewandeld in je winkel, waar je hen met raad en daad kunt bijstaan. Maar als diezelfde mensen een keer geen tijd hebben om te komen snuffelen of de ruimte niet hebben om er tijdens de openingsuren te geraken, kunnen ze nog altijd online hun ding doen bij een verkoper die ze kennen en vertrouwen. Win-win-win-win-...!
Geen eenheidsworst - de juiste mix
Belangrijke nuance in dit verhaal: "online gaan" betekent niet dat je zonder verpinken een grote, dure webshop uit de grond moet stampen. Elke zaak zal voordeel halen uit een online luik, maar waar de ene vooral gebaat is bij het verkopen van zijn producten via zijn webshop, is het voor de andere vooral belangrijk om z'n bestaande klanten op de hoogte te houden van toffe nieuwe ideeën.
Kortom: het komt erop aan om een online route uit te stippelen voor jóuw zaak waarbij je rekening houdt met je product, je klant en de eigenheid van je zaak. Zo is de lokale bakker niet per se gebaat bij een klassieke webshop (denk: Amazon, Zalando, enz...), maar haalt hij misschien wel voordeel uit een informatieve website waarop hij zelf zijn promoties kan uitstallen en kan delen op social media. Eventueel ook aangevuld met een bestelsysteem waarbij klanten zijn gamma kunnen bekijken en rechtstreeks hun bestelling voor komende zondag kunnen plaatsen.
Op elk potje past een dekseltje, sowieso. Altijd weer heel spannend en uitdagend voor ons, als digitale raadgevers, om daar creatief mee over te mogen brainstormen. Het is gewoon een kwestie van de juiste mix uit te denken: dé groeiformule voor jouw zaak. En zo kan elke lokale handelaar zichzelf blijven in al z'n eigenheid en charme, maar tegelijk ook op een constructieve manier de toekomst tegemoet lachen met een gezonde digitale ambitie.