Wagen vs. Website, maten en gewichten

Magazine item

Wanneer je een auto koopt, weet je dat je best elk jaar op onderhoud gaat. Om je auto in topconditie te houden, gaat een technieker in de garage je auto controleren en bijsturen waar nodig. Soms heb je zelf ook opmerkingen, zaken die niet ideaal lopen. Die onvolmaaktheden worden tijdens het onderhoud (of tussentijds als iets dringender is) opgelost. Na een korte periode in de garage kan je auto er weer een tijdje tegen.

Jij betaalt de factuur en iedereen tevreden.
Dat is normaal.

Bij een website is er een gelijkaardig verhaal. Wanneer je een website bouwt, doe je dat met de software die op dat moment ter beschikking is en houd je rekening met de laatste browserversies. Wanneer de tijd verstrijkt, komt er slijtage op die software (er worden bijvoorbeeld foutjes ontdekt en er komen nieuwe versies uit), worden er nieuwe browserversies uitgebracht, et cetera … Of je komt zelf zaken tegen die niet helemaal meer goed zitten. Het gevolg is dat je website een klein onderhoud moet krijgen om weer optimaal te functioneren. Je digitale partner lost je problemen op binnen de juiste tijdsafspraken en je website kan er weer een tijdje tegen.

Jij betaalt de factuur en iedereen tevreden.
Dat is normaal.

Kort gezegd, een website koop je “in zijn huidige staat”. Je krijgt een garantieperiode om je product te gebruiken en evalueren. Na de garantieperiode heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een onderhoudscontract of je kiest om bij elk onderhoud of elke ingreep apart te betalen.

En toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat dit principe bij een auto beter is ingeburgerd dan bij een website … 😉

profile pic Gepubliceerd op 22 september 2017 door Koen Mertens
plane-propellor

Ontdek jouw groeiformule

Bezoek ons labo