6 tips voor de perfecte zakelijke Instagram post

Magazine item

Instagram is, net zoals Facebook vaak niet meer weg te denken uit onze sociale media routine. Zo telt Instagram op dit moment al meer dan 600 miljoen gebruikers wereldwijd. En we verwachten dat dit alleen nog maar gaat groeien. Richt je je als bedrijf op een doelgroep tussen 16 en 39 jaar oud? Dan zou Instagram wel eens het kanaal voor jouw bedrijf kunnen zijn.

Een profiel aanmaken is zo gebeurd maar wat ga je dan posten? Als sociale media raadgevers helpen wij je aan de hand van 6 tips op weg naar de perfecte post.

Tip 1: Zorg voor boeiende en oprechte foto's en filmpjes

Instagram is een kanaal waar gebruikers hun memorabele momenten vastleggen aan de hand van spontane foto’s en filmpjes. Dit kan gaan van foto’s van huisdieren tot interieurfoto’s. De intentie is dat er gepost wordt om mooie foto’s te delen met de wereld, ideaal dus om jouw expertise over te brengen via leuke foto’s.

Geef je volgers een blik in hoe het er bij jullie achter de schermen aan toe gaat. Heb je bijvoorbeeld een boekhoudkantoor? Zet dan niet je volledige tijdlijn vol met foto’s van mappen of dossiers, maar kies ervoor om de personen achter de boekhouding in de kijker te zetten. Heel belangrijk hierbij is om foto’s te posten die spontaan zijn en waarbij geen Photoshop aan te pas is gekomen. Op die manier creëer je een oprechte band met je volgers.

Tip 2: Maak het niet té commercieel

Maak van je Instagram profiel geen direct verkoopkanaal voor je product of dienst. Gebruik Instagram om je merk bekend te maken en te versterken, dit kan je doen door creatieve content te creëren die mensen aanspreekt.

Daarnaast is het plaatsen van links in berichten niet mogelijk, Instagram maakt hier immers geen hyperlink van. Op dit moment denken jullie waarschijnlijk: “Maar hoe moet ik dan mensen naar mijn website trekken?”. Wel dat is eenvoudig, je kan enerzijds een advertentie aanmaken en anderzijds kan je de link gewoon in je bio plaatsen. Voor tijdelijke acties is het mogelijk om deze link (die mogelijks naar je website leidt) voor een kortere periode aan te passen naar een iets meer gerichtere landingspagina.

Tip 3: Gebruik geen filters

Jawel, je leest het goed, gebruik geen filters op je posts. Foto’s zonder filters zijn namelijk populairder en krijgen meer likes. Het is beter om zelf contrast en helderheid bij te stellen, op die manier blijven jouw foto’s uniek. Je zal zien dat dit je ook de meeste hartjes oplevert.

Tip 4: Creëer interactie

Je volgers zullen zelf niet in actie komen als je ze niks vraagt. Stel ze een gemakkelijke vraag over iets wat gerelateerd is aan jouw bedrijf. Zo kan je bijvoorbeeld win-acties organiseren of kan je volgers een kenmerkende zin in de reacties laten aanvullen.

Heb je genoeg volgers? En wil je nog dat stapje verder gaan? Dan kun je proberen om user-generated content te creëren. Bedenk namelijk zelf een hashtag en stimuleer je volgers om zelf content te plaatsen. Kies daarna een leuke foto uit en plaats deze op je eigen profiel. Op die manier ga je hen aanzetten tot actie.

Tip 5: Hou het kort

Als we je één gouden tip mogen geven dan is het: “Less is more”. Instagram dient niet om hele levensverhalen te delen, hier zit namelijk niemand op te wachten. Bovendien kan je maximaal 2.200 karakters toevoegen aan je post. De bedoeling is om je foto of filmpje het verhaal te laten vertellen en niet de woorden. Gebruik daarom nooit meer dan 100 tekens, zonder hashtags.

Tip 6: Gebruik de juiste hashtags

Dankzij het gebruik van hashtags ga je het bereik van je post vergroten en extra zichtbaar worden bij doelgroepen die jouw bedrijf nog niet volgen. Maar wat zijn nu de juiste hashtags? Daar kan Instagram je perfect bij helpen. Wanneer je # intypt en vervolgens een woord, krijg je van Instagram een aantal relevante hashtags die je dan kan gebruiken. Maar gebruik zeker je eigen stijl, dat wordt nog meer gewaardeerd.

profile pic Gepubliceerd op 11 januari 2019 door Inge Iemants
plane-propellor

Ontdek jouw groeiformule

Bezoek ons labo